poniedziałek, 1 października 2012

Czarnogóra - Perast - FAŠINADE - 22 lipca...

Tego dnia w (odległym o 3 km od Risan) Peraście odbywa się niezwykłe święto kościelne. Jest to - procesja i rytuał łodzi , a także usuwanie kamieni , które są u stóp uczestników (symbolizują grzechy) na Wyspie Matki Bożej na Skale. Wszystkie łodzie są powiązane ze sobą linami. Wszystko to przy zachodzącym słońcu...

Dojeżdżamy do Perast okazją - miasteczko jeszcze spokojne i jakby senne. Od samego rana był zwiększony ruch na wodach zatoki - a tu jakby oczekiwanie...
Nawet ja odpoczywam przeczuwając gonitwę w czasie reportażu...
W końcu widzimy jakiś ruch w temacie...
Sami wyciągamy nasze kamienie. Duża różnica w rozmiarach oznacza oczywiście dużą różnicę w ilości grzechów... ;)
Niektórzy decydują się na oglądanie ceremonii z wyspy...
 A niebo robi się coraz ciekawsze (więcej fotek z tym niebem w TYM WPISIE )
Procesja zaczyna się na krańcu miejscowości (od Kotoru strony) - i tam już zaczynają się ustawiać pierwsi "grzesznicy"...
Zgodnie z tradycją ceremonii przewodzi lokalny proboszcz. Towarzyszą mu czterej eleganccy panowie (potem okaże się , że ładnie basowo śpiewają) :
Śmieją się , że jestem z BBC... Tymczasem wchodzą na łodzie :
Ustawiają cały ten korowód...
Ostatnie telefoniczne ustalenia...
I nawet tłumek widzów ożywił się - czy to na wodzie...
 czy lądzie...
Ruszyli...
Tłum widzów zagęścił się dość mocno - całe rodziny wychodzą na brzeg lub tarasy...
Słońce powoli zaczyna zachodzić za góry - a to dodaje imprezie uroku...
Przemieszczamy się na drugi koniec miejscowości żeby mieć czysty kadr z łodziami...
...które powoli dobijają do Wyspy Matki Boskiej na Skale :
Na tym kończymy naszą fotorelację - spiesząc się na kolację.
I oczywiście autostopem , bez żadnych problemów , docieramy do hotelu...

8 komentarzy:

  1. Szanowny Panie!
    Z wielka przyjemnoscia zobaczylam Pana fotografie z Czarnogory. A trafilam na Pana strone przez Most Bastei gdzie bylam we wrzesniu i rowniez podziwialam piekne widoki a niektore Pana zdjecia przypominaja mi moje.Ja jestem rowniez zafascynowana Skandynawia ale podrozuje samolotem i samochodem poniewaz jestem juz starsza pania (60+) i lubie wygode!!
    Pozdrawiam i zycze sloneczka wesolego...:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Miło mi powitać !!!
    I miło czytać tak miłe słowa :)
    Zapraszam do zaglądania do mnie - co prawda Skandynawia pozostaje mi obca ale inne zakątki Europy już nie. I sukcesywnie będę pokazywał to co zwiedziłem - jak również bliskie mi piękne miejsca...
    Również pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. bardzo dziękuję za tak ciekawe relacje.byłam w Czarnogórze,BiH oraz Chorwacji w tym roku w lipcu.Byliśmy z mężem zachwyceni Kotorem,niestety mieliśmy za mało czasu na wejście na mur Kotorski,czego Państwu zazdroszczę.słyszałam również o tym święcie które Pan opisuje,ponoć warto poczekać na zmierzch ,bo odbywa się to wszystko przy pochodniach.Tak zakochaliśmy się w tych terenach,ze już planujemy wyprawę do Czarnogóry ,tym razem samodzielną,samochodem.Planuję zobaczyć to święto ,no i wejść na mur.pozdrawiam.będę tu jeszcze zaglądać nie raz :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Przy pochodniach to muszą wracać z wyspy - bo wypływa się gdy słońce zachodzi więc gdy jest jeszcze w miarę jasno. Słyszałem, że Budva ma podobną imprezę - ale pewnie mocno skomercjalizowaną jak całe miasto ;)
    Twierdza w Kotorze to piękna rzecz - tam trzeba być !!!
    Tylko wyjść rano - tak jak opisałem to w poście.

    Pozdrawiam - i zapraszam oczywiście do zaglądania :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Fenomenalnie uchwyciłeś typy ludzkie... Moje wielkie graty!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj moja fotoreporterska żyłka miała używanie...
      Dzięki :)

      Usuń
  6. Wolę chyba wrxucanie kamyczków od wbijania gwoździa w krzyż :p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też - ale ta gwoździowa symbolika wpisana chyba w polską wiarę ;)

      Usuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz :)
Moderowanie komentarzy jest włączone. Wszystkie komentarze muszą zostać przeze mnie zatwierdzone.
Jeśli nie masz konta Google - skorzystaj z opcji Anonimowy.